Blog

Je suikerinname verminderen, moeilijk?

We eten met z’n allen behoorlijk veel suiker: gemiddeld 110 gram toegevoegde suiker per dag. Oftewel 28 suikerklontjes! Dat mag dus best een beetje (veel) minder. Want dat hebben we niet nodig. Ook niet om lekker te eten. Om je op weg te helpen bij het verminderen van je suikerinname geef ik je graag een aantal tips.

Vermijd gezoete dranken

Een groot deel van de toegevoegde suiker die we binnenkrijgen komt van dranken zoals frisdrank, limonade en vruchtensap. Vervang dit door thee, of water, met daaraan toegevoegd bijvoorbeeld citroen, limoen of verse munt. Je bespaart jezelf hierdoor niet alleen veel suiker, maar ook calorieën.

Vermijd verborgen bronnen van suiker

Suiker verbergt zich in tientallen voedingsmiddelen waarvan je dat niet meteen verwacht. Kijk eens goed naar de ingrediëntenlijst op het product. En let ook op ‘schuilnamen’, want suiker wordt op verpakkingen niet altijd suiker genoemd. Zoek naar woorden als glucosestroop, maltose, fructose, dextrose, melasse, agave, bruine rijststroop, rietsuiker, rietsuikerstroop. Hoe hoger deze producten op de ingrediëntenlijst staan, hoe meer er in zit. De volgende producten lijken niet zoet, maar bevatten meestal wel toegevoegde suikers: ketchup, saladedressing, soep, crackers, gearomatiseerde yoghurt, spaghettisaus, brood, kant en klaar maaltijden, muesli, mueslirepen, sushi en peulvruchten uit blik.

Koop ‘gewoon’ eten en geef het zelf meer smaak

Je kan heel goed gewoon ‘puur’ eten kopen en dat naar eigen smaak iets zoeter maken. Denk aan yoghurt en kwark of havermout met ongezoete amandelmelk. Als je daar honing, een banaan en een beetje kaneel aan toevoegt dan heb je een heerlijke smaak.

Kies alleen het állerlekkerste

Je hoeft echt niet alle traktaties en lekkernijen aan je voorbij te laten gaan, maar grenzen stellen aan hoe vaak je je overgeeft aan suikerrijk eten is wel verstandig. Spreek bijvoorbeeld met jezelf een paar dagen per week af waarop je niet snoept. Zorg dan wel dat je genoeg gezonde tussendoortjes bij je hebt zodat je niet alsnog gaat snaaien. En stop op dagen dat je wel mag snoepen niet alles in je mond wat voorbij komt. Kies alleen datgene dat je écht heel erg lekker vindt en geniet er dan van!