Hoe gaat het met jouw goede voornemens?

Ben je 2020 met één of meerdere voornemens ingegaan? Dan hoop ik dat je daar een goede start mee hebt kunnen maken. Maar als dat niet het geval is dan heb je gelukkig nog 10 maanden om je met voornemens aan de slag te gaan. Misschien kunnen deze tips je helpen om je doelen te bereiken.

  1. Maak een actieplan

Waarschijnlijk heb je al tijd in de sportschool doorgebracht en ben je  gezonder gaan eten. Gebruik je daarbij een actieplan of een schema? Het creëren structuur helpt bij het bereiken van je doelen, dus maak een actieplan en volg dit zoveel mogelijk.

  1. Blijf realistisch

Het is een mooi streven: je ideale gewicht bereiken, in topvorm zijn en met een strak lichaam over het strand lopen. Maar om jezelf niet te ontmoedigen of teleur te stellen is het belangrijk dat je je doelen – en de tijd die je jezelf daarvoor geeft – haalbaar zijn. Soms kan het daarom goed zijn om je doelen aan te passen aan de tijd die je hebt. Of om je doelen op te knippen. Heb je je eerste doel bereikt? Dan kun je aan de slag met een ​​volgend, realistisch doel.

  1. Successen vieren

Ga vaker sporten, eet gezond en drink geen alcohol. Om gezonder te leven heb je een ijzeren discipline nodig. Vooral na een tijdje is het erg belangrijk om jezelf van tijd tot tijd te belonen. Je hebt een zware training doorstaan: ga een film kijken. Of ga winkelen na een maand zonder alcohol. Het helpt ongetwijfeld!

  1. Deel je doelen

Je eigen doelen realiseren is niet eenvoudig. Daarom is het belangrijk om vrienden, familie en collega’s te vertellen over je plannen. In moeilijke tijden kunnen ze je net dat beetje extra ondersteunen.

  1. Stap voor stap

Het kan moeilijk zijn om vol te houden, maar er is ook een ander uiterste. Misschien ben je zo enthousiast begonnen, dat je uiteindelijk veel te veel doet: elk vrij uur breng je door in de sportschool. Als je te veel doet, is de kans groot dat je je motivatie verliest en terugvalt in oude gewoonten. Probeer daarom kleine stapjes te maken, gooi niet je voedings- en leefpatroon in één keer om, maar zet er elke keer een stapje bij.

Aanleren van gewoonten

Het kan een behoorlijke uitdaging zijn om gezonder te leven. We krijgen allemaal te maken met lastige momenten. Maar besef je verandering niet van de ene op de andere dag komt. Vaak duurt het weken of maanden voordat iets een echte gewoonte wordt. Tot dat moment: geef niet op en houd altijd het eindresultaat in gedachten!

Kun je wel een steuntje in de rug gebruiken bij je voornemens om gezonder te leven of om af te vallen? Maak dan gerust een afspraak. Ik help je graag verder!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *