Vitamine D, een zonnige vitamine

Doordat we in de herfst en winter veel minder in de zon komen, maakt onze huid minder vitamine D aan. Dit kan er de oorzaak van zijn dat je minder energie hebt en moeilijk je bed uit komt. Maar de zon is niet de enige bron van vitamine D. Vitamine D zit ook in lage waarden in voeding van dierlijke oorsprong. Vooral in vette vis, zoals makreel, zalm en paling. In veel mindere mate zit het ook in vlees, eieren en roomboter. Ook wordt er in Nederland vitamine D toegevoegd aan bak- en braadproducten, halvarine en margarine en kunstmatige zuigelingenvoeding. Toch zorgt voeding niet voor een adequate vitamine D aanvulling. Als je echt een tekort hebt dan kan het verstandig zijn om supplementen in te nemen.

Waarom hebben we vitamine D nodig?

Samen met calcium en fosfor zorgt vitamine D voor sterke botten en tanden. Vitamine D is nodig om botontkalking zoveel mogelijk te beperken, en daarmee het risico van osteoporose op latere leeftijd te verminderen. Daarnaast beïnvloedt vitamine D de spierfunctie en het functioneren van ons afweersysteem. Een tekort zorgt meestal voor oververmoeidheid, lusteloosheid, spierpijn en/of spierkramp

Risicogroepen

Lang niet iedereen heeft in de herfst en winter een vitamine D tekort. Er zijn wel een aantal risicogroepen voor wie het verstandig kan zijn om preventief extra vitamine D supplementen te slikken.

  • Zwangere vrouwen
  • Kinderen tot 3 jaar
  • Veganisten en vegetariërs
  • Mensen met een donkere huid
  • Ouderen, omdat ze veel binnen zitten
  • Mensen die weinig buiten komen of lichaamsbedekkende kleding dragen
  • Mensen die veel alcohol drinken
  • Mensen die een vetarm of vetvrij dieet volgen

Elke dag naar buiten

Ga ook in de herfst en winter elke dag even naar buiten met je gezicht en handen onbedekt. En eet regelmatig vette vis. Mocht je ervoor kiezen om vitamine D supplementen in te nemen, houd je dan aan de aanbevolen hoeveelheid. Een teveel aan vitamine D heeft namelijk ook negatieve effecten.

Twijfel je of je een vitamine D tekort hebt? Laat het dan door je huisarts controleren.

 

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *