#Clean eating

Als je op instagram de hashtag #cleaneating invoert dan vind je ruim 45 miljoen berichten. Het is dus een hot topic. Maar wat is het clean eating eigenlijk?

Het is een manier van leven gebaseerd op de overtuiging dat het eten van voedingsmiddelen in hun meest natuurlijke staat en het vermijden van bewerkte voedingsmiddelen gezondheidsvoordelen biedt. Ik geef mensen die bij mij komen omdat ze hun gezondheid willen verbeteren vaak het advies: als je voorouders het niet als eten zouden herkennen dan kun je het beter niet in je mond stoppen.

Ik geef je graag een aantal tips waarop je zelf met clean eating aan de slag kan gaan.

Eet natuurlijk
Kies voedingsmiddelen die zo dicht mogelijk bij hun natuurlijke vorm liggen. Een goede vuistregel is om te kiezen voor voeding zonder etiket, zoals fruit en groenten. Ze zijn niet alleen voedzaam, maar bevatten geen conserveermiddelen, kunstmatige kleurstoffen en zoetstoffen. Bovendien zit fruit en groenten boordevol voedingsstoffen en vezels.

Drink veel water
Water is nodig voor de afvoer van afvalstoffen. Je nieren hebben water nodig om afvalstoffen te verwijderen en het bloed te zuiveren. Daarnaast is uitdroging een van de belangrijkste oorzaken van vermoeidheid. Veel water drinken kan je dus een enorme energieboost geven.

Complexe koolhydraten
Eet complexe koolhydraten. Deze zorgen ervoor dat de bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Haver, granen en peulvruchten geven glucose langzamer vrij. Dat voorkomt dips en zorgt voor een gelijkmatig energieniveau.

Omega 3
Omega 3 vetzuren beschermen tegen hart- en vaatziekten en zijn goed voor je ogen en hersenen. Ze werken ontstekingsremmend en kunnen mogelijk depressies en spanning verlichten. Omega 3 zit in onder andere vette vis, noten en lijnzaad.

Lees etiketten
Kun je toch niet om verpakte voeding heen, lees dan het etiket. Zorg ervoor dat er geen kleurstoffen, zoetstoffen en conserveermiddelen in zitten. En als de ingrediëntenlijst erg lang is of vol staat met ingrediënten die je niet kan uitspreken, ga dan op zoek naar een alternatief.

Bereid je voor
Clean eating hoeft niet ingewikkeld te zijn. Maar een goede voorbereiding gaat je wel heel erg helpen. Verzamel eerst een aantal eenvoudige en lekkere recepten. Ga op zoek naar wat jij lekker vindt. Want het is belangrijk dat je wel lekker eet zodat je er lol in hebt. En zorg voor goede boodschappen. Wat ook helpt is je eten goed voorbereiden. Kook dubbele porties en vries het in of bewaar het voor de volgende dag. En denk ook aan gezonde tussendoortjes zodat je niet hoeft te gaan snaaien.

Eet smakelijk!

 

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *