4 mythes over vetten

Vaak als mensen willen afvallen dan starten ze met het minderen van hun vet inname. Maar dat hoeft niet altijd. Niet alle vetten zijn slecht voor je, een aantal soorten heb je juist nodig. In de loop van de jaren zijn veel mythes ontstaan over vetten. Ik heb er 4 voor je op een rij gezet en uitgelegd hoe het zit. Ik hoop dat het je helpt.

Mythe 1: Als je wilt afvallen moet je álle vetten vermijden.

Een aantal vetten zijn inderdaad beter om te vermijden. Dit zijn transvetten en verzadigde vetten, omdat deze vetten slecht zijn voor je gezondheid. Ze zorgen onder andere voor een verhoging van het cholesterol. Producten waar deze inzitten zijn onder andere boter, vlees, margarine en bewerkte voedingsmiddelen, zoals koekjes, chips en taart.

Gelukkig zijn er ook ‘goede vetten’: enkelvoudig onverzadigde vetten en meervoudig onverzadigde vetten, waaronder Omega-3-vetzuren. Wanneer deze met mate worden gegeten, kunnen ze een positief effect hebben op de gezondheid en helpen ze bij de opname van in vet oplosbare vitamines uit voeding, vitamine A, D, E en K. Voedingsmiddelen waar deze gezonde vetten in zitten zijn onder andere vis, olijfolie, sesamolie, avocado, pindakaas, noten en zaden.

Mythe 2: Vetvrije snacks zijn verantwoorde tussendoortjes

Een vetvrije of vetarme snack voor tussendoor lijkt verantwoord en gezond. Maar dat is niet altijd het geval. Vet is een goede smaakmaker, geeft een fijne structuur en zorgen ervoor dat de voeding langzamer wordt verteerd. Als je de vetten weglaat of vermindert dan moet het vervangen worden voor een ander voedingsmiddel dat ervoor zorgt dat de snack nog steeds heel lekker is en een goede textuur behoudt. Hierdoor zitten in vetvrije/ vetarme producten vaak grote hoeveelheden suiker, zout of andere ongezonde ingrediënten.

Mythe 3: Als je veel vet eet word je dik

Vetten bevatten meer calorieën per gram dan koolhydraten of eiwitten (9 calorieën per gram versus 4 calorieën per gram), maar toch is het type macronutriënt niet de eerste oorzaak voor het al dan niet aankomen in gewicht. Het gaat juist om de totale kalorie inname. Als deze hoger is dan je dagelijkse kaloriebehoeften dan zal dit waarschijnlijk resulteren in een gewichtstoename.

Mythe 4: Vet eten verhoogt het risico op hartaandoeningen

De slechte vetten zoals genoemd onder mythe 1 hebben inderdaad een negatief effect op je gezondheid en kunnen het risico op hartaandoeningen verhogen. Goede vetten daarentegen verhogen juist het goede LDL-cholesterol en beïnvloeden de gezondheid van je hart positief. Goede bronnen van enkelvoudig onverzadigde vetten zijn: avocado, olijven, olijfolie, amandelen, pompoenpitten en sesamzaad.

Richtlijnen voor vetinname

Kortom, het is verstandig om een aantal vetten te vermijden, andere moet je beperken en enkele heb je nodig voor je gezondheid. De volgende richtlijnen kunnen je helpen bij je dagelijkse keuzes:

  1. Zorg dat minder dan 10% van je dagelijkse calorie inname uit verzadigd vet bestaat.
  2. De aanbevolen vetinname voor volwassenen is 20% tot 35% van je totale voeding. Dit betekent dat als je 2000 calorieën per dag eet, ongeveer 500 calorieën uit vet komen.
  3. Eet zoveel mogelijk verse, onbewerkte producten, dan eet je namelijk veel meer goede vetten. De ongezonde vetten zitten vooral in bewerkte producten.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *