Kruiden en specerijen net zo gezond als groenten

Ik krijg regelmatig de vraag of verse en gedroogde kruiden en specerijen gezond voor je zijn. Het antwoord: jazeker! Eerst zal ik kort even uitleggen wat het verschil ook alweer is.

Kruiden groeien in landen met een gematigd klimaat. Meestal worden de verse bladeren gebruikt. Voorbeelden van kruiden zijn peterselie, selderij en basilicum. Ook worden de vruchten en zaden van de plant gebruikt, denk aan karwijzaad, mosterdzaad en jeneverbes.

Specerijen groeien in landen met een (sub)tropisch klimaat en worden meestal gedroogd. Specerijen van wortel zijn onder andere gember en geelwortel. Specerijen van vruchten en bloemen zijn onder andere kruidnagel, nootmuskaat, peper, paprika en vanille.

Flavonoïden

Behalve dat kruiden en specerijen een lekkere smaak aan het eten geven, bevatten ze ook gezonde voedingsstoffen. Flavonoïden noemen we die. Dat zijn geconcentreerde antioxidanten en andere bioactieve stoffen. Door deze stoffen werken gedroogde en verse kruiden immuunverhogend en antiseptisch. Kruiden bevatten per 100 gram zelfs meer antioxidanten dan groente en fruit!

Bovendien zijn kruiden en specerijen een heel goed substituut voor zout. Als je dus met zout wilt minderen, voeg dan meer  kruiden en specerijen aan je eten. Et voilà, je hebt al snel een smaakvolle maaltijd op tafel.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *